Visions of architecture. Perspective and photographic manipulation from photomontage to rendering.
DOI:
https://doi.org/10.6092/issn.1828-5961/3866Keywords:
perspective, photo-perspective, photomontage, renderingAbstract
The submitted article investigates the existence of a philological and semantic continuity between contemporary perspectives made with photorealistic three-dimensional CG techniques and the analogical ones that use photography for the design process. The research, which moves from historical milestones, tracks the purposes of photomontage in architecture, form the first use in art and the in architecture, to the contemporary CG rendering. The goal is not to search for ways to construct architectural objects, but rather to use potential capability of digital design to realize the assertiveness of the image. Another issue is about the role of perspective (and the mastery of descriptive geometry) nowadays. In support of the theoretical speculations, some unedited comments by the same authors to the photomontages of Superstudio and to the renderings of Giacomo Costa.References
Benjamin, Walter (2000), L’opera d’arte nell’epoca della sua riproducibilità tecnica, Einaudi, Milano.
Costa, Giacomo (2008), The chronicles of time, Damiani, Bologna.
Cook, Peter (2008), Drawing: the motive force of architecture, John Wiley and sons, Chichester (England).
Decandia, Livia (2008), Polifonie urbane. Oltre i confini della visione prospettica, Meltemi, Roma.
De Fusco, Renato (1984), Il progetto di architettura, Laterza, Roma-Bari.
Deleuze, Gilles (1995), Francis Bacon. Logica della sensazione, Quodlibet, Macerata.
Fanelli, Giovanni (2009), Storia della fotografia d’architettura, Laterza, Roma-Bari.
Foucault, Michel (1999), Le parole e le cose. Un'archeologia delle scienze umane, BUR, Milano.
Feyerabend, Paul (2002), Conquista dell'abbondanza. Storie dello scontro fra astrazione e ricchezza dell'essere, Raffaello Cortina Editore, Milano.
Galimberti, Umberto (2009), Miti del nostro tempo, Feltrinelli, Milano.
Heartfield, John (1977), Photomontages of the Nazi Period, Universe Books, London.
Klucis, Gustav (1931), Photomontage as a New Problem in Agit
Art, cit. in Harrison, Charles. Wood, Paul J. (2003), Art in Theory 1900–2000: An Anthology of Changing Ideas, Blackwell Publishing, London, pp. 489-491.
Marin, Louis, (2001), a cura di Corrain, Lucia, Della rappresentazione, Meltemi, Roma.
McLuhan, Marchall. McLuhan, Eric (1994), La legge dei media. La nuova scienza, Edizioni Lavoro, Roma.
Moholy-Nagy, Lazlo (2010), Pittura Fotografia Film, Einaudi, Milano [Malerei Fotografie Film, Berlino, 1925].
Panofsky, Erwin (2001), La prospettiva “come forma simbolica”. E altri scritti, Feltrinelli, Milano.
Reichlin, Bruno (1979), L’assonometria come progetto, uno studio su Alberto Sartoris, in Lotus International, n.22, 1979/I ora in Mezzanotte, Gianni. Mazzotta Buratti, Adele C. (1980), (a cura di), Antologia dl disegno. Per una metodica dello studio e per una storia del disegno di progetto, clup, Milano.
Sartori, Giovanni (2000) Homo videns, Laterza, Bari.
Sontag, Susan (1977), On photography, Anchor Books, New York 1990.
Stockel, Giorgio (2007), Fotografia come fatto mentale. Guardare vedere fotografare, Kappa, Roma.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2013 Marta Magagnini