Which basis? Which image?

Authors

  • Cristina Càndito University of Genova

DOI:

https://doi.org/10.6092/issn.1828-5961/3146

Keywords:

drawing, geometry, descriptive geometry, modelling

Abstract

The digital revolution poses several questions to scholars of architectural representation. It is now difficult to speak of Geometry, because we have to distinguish between various geometries , and we can expand the potential construction of topology  and form finding of parametric relationships.
It also raises the question about the current function of Drawing: from the undisputed foundation of the arts, in fact, drawing can now be replaced by images obtained by a process that often begins with the construction of a 3D model, then coated with materials and inserted in an existing or imagined setting that provides light sources. This process has strong similarities with the traditional artistic practices denouncing a foundation in their roots in contrast to its revolutionary potential.

References

Kuhn, Thomas Samuel (1969), La struttura delle rivoluzioni scientifiche, Einaudi, Torino 1969; ediz. orig. The Structure of Scientific Revolutions, 1962

Agazzi, Evandro-Palladino, Dario (1978), Le geometrie non euclidee e i fondamenti della geometria, Mondadori, Milano

Boffito Maura (1989) Dentro la geometria. Sui prodromi di geometra proiettiva, evoluzione storica e applicazioni, Genova; ediz. Genova 1996

Mandelbrot, Benoît B. (1987), Gli oggetti frattali, Einaudi, Torino; ediz. orig. Les objets fractals: forme, hasard et dimension, Flammarion, Paris 1975

Saggio Antonino (1996), Peter Eisenman. Trivellazioni dal futuro, Testo & Immagine, Torino

Migliari, Riccardo-Valenti Graziano Mario (2000), Fondamenti di Rappresentazione geometrica e informatica dell'architettura, Kappa, Roma

Emmer, Michele (2002), a cura di, Matematica, arte, tecnologia, cinema, Springer Italia, Milano

Giordano, Andrea (2002), La geometria nell'immagine. Dal secolo dei lumi all'epoca attuale, Utet, Torino

De Rosa, Agostino (2003), Lo sguardo denigrato. Ruolo dell’osservatore nell’era della rappresentazione digitale, Il Poligrafo, Padova

Purini, Franco (2003), Digital divide, in Sacchi, Livio-Unali, Maurizio, Architettura e cultura digitale, Skira, Milano, pp. 87-96

Sacchi, Livio (2003), Liquid room, in Sacchi, Livio-Unali, Maurizio (2003), Architettura e cultura digitale, Skira, Milano, pp. 211-216

Camerota, Filippo (2006), La prospettiva del Rinascimento. Arte, architettura, scienza, Mondadori, Milano

Empler, Tommaso (2006), Modellazione 3D e rendering, Officina Edizioni, Roma

Bianchini, Carlo, Dal reale al virtuale e ritorno: appunti, in De Carlo Laura (2007), a cura di, Informatica e fondamenti scientifici della rappresentazione, Gangemi, Roma, pp. 315-324.

Saggio, Antonino (2007), Introduzione alla rivoluzione informatica in architettura, Carocci, Roma

Migliari, Riccardo (2008), a cura di, Prospettiva dinamica interattiva. La tecnologia dei videogiochi per l'esplorazione di modelli 3D di architettura, Kappa, Roma

Valenti, Graziano Mario (2008), De.form.are, Designpress, Roma

De Carlo, Laura-Baglioni, Leonardo (2009), Le linee curve, in Migliari, Riccardo, Geometria Descrittiva. II, Città Studi, Novara, pp. 97-143

Migliari, Riccardo-Fallavolita, Federico-Salvatore Marta (2009), Superfici in Migliari Riccardo, Geometria Descrittiva. II, Città Studi, Novara, pp. 144-295

Càndito, Cristina (2010), Il disegno e la luce. Fondamenti e metodi, storia e nuove applicazioni delle ombre e dei riflessi nella rappresentazione / Drawing and light. Bases and methods, history and new applications of shadows and reflections in representation, Alinea, Firenze

Khabazi Zubin (2010), Algoritmi generativi, trad. it. di Marsala Antonino http://www.grasshopper3d.com/page/tutorials-1

Published

2012-06-30

How to Cite

Càndito, C. (2012). Which basis? Which image?. DISEGNARECON, 5(9), 5–12. https://doi.org/10.6092/issn.1828-5961/3146