Multimedia Information System of the commercial activities in Bologna.

Authors

  • Cristiana Bartolomei Università di Bologna

DOI:

https://doi.org/10.6092/issn.1828-5961/3424

Keywords:

Multimedia Information, Trade, Design, Bologna

Abstract

The article proposes an adequate methodological approach for operational monitoring and catalog the trade and crafts in the historic center of Bologna, in order to be able to allow proper development, through the creation of a Multimedia Information System.

References

Brini Giuseppe (1978), Artigiani a Bologna, CNA, Bologna

McAnally Patrick (1975), Economia della distribuzione commerciale, Il Mulino, Bologna

Fanti Mario (1980), I Macellai Bolognesi, Poligrafici Luigi Parma, Bologna

Coppe Renato (1988), Guida culturale industriale commerciale artigianale e turistica di Bologna e provincia, Aniballi edizioni, Bologna

Cloar, J., Stabler, E., De Vito, A. (1990), Centralised Retail Management: New Strategies for Downtown, Urban Land Institute, Washington

Molinari Pradelli, Alessandro (1994), Bologna in vetrina-dall’unità d’Italia alla Belle Epoque, L’inchiostroblu, Bologna

Roversi Giancarlo (1994), I Caffè storici in Emilia Romagna e Montefeltro, Grafis, Bologna

E.R. Iscom ( 1994), Marketing urbano. Valorizzazione del commercio nei centri storici, Etas, Milano

Bromley R.D.F., Thomas C.J. (1995), “Small town shopping decline: dependence and inconvenience for the disadvantaged”, The International Review of Retail, Distribution and Consumer Research, vol. 5, n. 4, pp. 433-456

Aguiari R. (1997), “Le strutture commerciali come componenti dell'arredo urbano: i centri commerciali, le associazioni di via, l'ambulantato”, in Baccarani C. (a cura di), Imprese commerciali e sistema distributivo. Una visione economico-manageriale, Giappichelli, Torino

Mele R., Sicca L.M. (1998), “Le funzioni del piccolo commercio in un sistema distributivo moderno”, Sinergie, n. 46

Castaldo Sandro. (a cura di) (2001), Retailing & innovazione. L’evoluzione del marketing nella distribuzione, EGEA, Milano

Zanderighi Luca (2001), “Town Center Management: uno strumento innovativo per la valorizzazione del centro storico e del commercio urbano”, Industria & Distribuzione, n.2

Indicod (2003), Valorizzare il centro urbano. Tra indirizzi strategici e modelli gestionali, atti del Convegno tenutosi a Milano, 11 giugno

Capasso Aldo “(2004), Commercio su aree pubbliche: mercati scoperti, in Fumo Marina. (a cura di), Dal mercato ambulante all’outlet – luoghi e architetture per il commercio, Compositori, Bologna

Capasso Aldo ( 2004), Commercio e città. Mercato protetto e qualità urbana, in: Bucci Alessandro ,Diolaiti Donatella. (a cura di), Città Commercio Architettura, Alinea, Firenze

Zanderighi Luca (2004), Commercio urbano e nuovi strumenti di governance. Linee guida per lo sviluppo del Town Centre Management in Italia, Il sole 24 ore, Milano

Restuccia Franca, Galizia Mariateresa, Santagati Cettina (2011) Knowledge and/is safeguard: Via Umberto and the Rinazzo quarter in Catania. In: C. Gambardella (editor) Le vie dei Mercanti, S.A.V.E. Heritage. Safeguard of Architectural, Visual, Environmental Heritage. Collana Fabbrica della Conoscenza vol 10, La Scuola di Pitagora editrice

Published

2013-03-31

How to Cite

Bartolomei, C. (2013). Multimedia Information System of the commercial activities in Bologna. DISEGNARECON, 6(11), 21–30. https://doi.org/10.6092/issn.1828-5961/3424