Spaces of Hypercity or the figure of complexity

Authors

  • Gabriele Pierluisi Politecnico di Milano

DOI:

https://doi.org/10.6092/issn.1828-5961/4094

Keywords:

Disegno, Città, Digitale caldo, Figure urbane,

Abstract

This paper attempts to define an approach to the topic of urban design from the representation of the city.The representation of the urban landscape is made from zenithal views of the city. In particular, using as a basis the database of Google maps. we can define the "figures" which have the role of introduction to the project. These representations that tend to define a new aesthetic context and signs giving priority to urban complexity and hierarchies. Concretely, we work here on some areas of Paris, by executing a densification of the built and re-design of the empty urban spaces. The work is done with a technique that hybrid traditional and digital drawing which we have called " hot-digital."

References

Assennato, Marco (2011), Linee di Fuga. Architettura, teoria e politica. Duepunti edizioni.

Benevolo, Leonardo (2012), Il tracollo dell'urbanistica italiana, Laterza.

Benevolo, Leonardo, Erbani, Francesco (2011), La fine della città, intervista a cura di Francesco Erbani, Laterza.

Corboz, André (2009), Sortons enfin du labyrinthe!, ed. Infolio, Paris.

Didi-Huberman, Georges (2011), Atlas ou le gai savoir inquiet. L’Oeil de l’histoire, 3, Les edition du minuit, Paris.

Morin, Edgar (2005), Introduction a la pensée complexe, Edition du Seul, Paris.

Negri, Antonio (2012), Inventare il comune, ed. DeriveApprodi.

Pierluisi, Gabriele (2002). Rendere il visibile. La raffigurazione dei luoghi tra disegno dal vero e modello analogico, in Albisinni Piero (a cura di), Disegno dell'architettura fra tradizione ed innovazione, ed. Gangemi, Roma, pp. 181-247.

Pierluisi, Gabriele (2004) Piramidi o il disegno come trasformazione del visibile, in Migliari, Riccardo (a cura di), Disegno come modello. Riflessioni sul disegno nell'era informatica, ed. Kappa, Roma, pp. 28-32.

Pierluisi, Gabriele (2006), Paesaggi italiani, in Giovannini, Massimo, Colistra, Daniele (a cura di), Spazi e Culture del Mediterraneo. Ricerca PRIN 2003-2005, Edizioni Kappa, Roma, pp. 259-278.

Pierluisi, Gabriele (2011), A volo d'uccello. Paesaggi delle ipercittà mediterranee, in Bistagnino, Enrica (a cura di), Sguardi mediterranei. 10 rappresentazioni di paesaggi italiani, Franco Angeli, Milano, pp. 87-95.

Pierluisi, Gabriele (2011), Disegno. Dal disegno come modello al disegno come pensiero complesso, in AAVV, Realtà, simulazione, progetto. Il ruolo del modello, atti del seminario di studio curato dall'UdRD Design Representation, Milano, Maggioli editore, Milano, pp. 199-210.

Pierluisi, Gabriele (2011), Ultimi Fuochi. Visioni di città mediterranee tra design e paesaggio, in Giovannini, Massimo, Prampolini, Franco, (a cura di), Spazi e culture del Mediterraneo (n.3), Centro Stampa di Ateneo, Reggio Calabria, pp. 55-78.

Pierluisi, Gabriele (2012), Il disegno di progetto come strategia di trasformazione dello spazio, in AAVV, Il disegno come ricerca. Strumenti grafici e modelli rappresentativi per il progetto, Maggioli Editore, Sant'Angelo di Romagna, pp 43-48.

Pierluisi, Gabriele (2013), Digitale caldo. Il disegno nell'era post-digitale, In Verso l'era post- digitale. Disegnare il progetto tra design e architettura, AAVV: Udr Design Representation, Politecnico di Milano scuola del design (a cura di), Maggioli editore, Milano, p.p. 65-73.

Terranova, Antonino (2001), Mostri Metropolitani, Maltemi editore.

Terranova, Antonino (2009), Delle figure del reale. Risignificazioni e progetti, ed Gangemi, Roma.

Published

2014-04-30

How to Cite

Pierluisi, G. (2014). Spaces of Hypercity or the figure of complexity. DISEGNARECON, 7(13), XV / 1–15. https://doi.org/10.6092/issn.1828-5961/4094