Visions and heterotopias: the Iconografy of the ruins in the definitio of contemporary urban landscapes
DOI:
https://doi.org/10.6092/issn.1828-5961/4103Keywords:
painting of ruins, urban iconography, city-yardAbstract
The purpose of this essay is to describe the thin red line that connects the multiple meanings of the term archeology with the visual representation of the contemporary city. The iconography of urban views especially from a reading decentralized and alienating: the archaelogical character of the post-metropolis becomes the kay scenes in the balance between urban utopias and heterotopias.
References
Augé, Marc, (2004), Rovine e macerie. Il senso del tempo, Bollati Boringhieri, Torino
Ballard, James Graham (1977), La civiltà del vento, Mondadori, Milano
Barthes, Roland (1980), La camera chiara. Nota sulla fotografia, Einaudi, Torino
Bradbury, Ray (1993), Cronache marziane, Mondadori, Milano
Fagiolo, Marcello (2010), La scena tragica di Roma antica secondo Piranesi: autopsia, radiografia, rigenerazione, in: Le arti di Piranesi, Marsilio, Venezia
Clark, Kenneth, (1962), Il paesaggio nell’arte, Garzanti, pp.102-103.
Foucault, Michael, (2010), Eterotopia, Mimesis, Milano-Udine
Gibson, William, (2005), L’accademia dei sogni, Mondadori, Milano
Gregotti Vittorio, (2013), Il sublime al tempo del contemporaneo, Einaudi, Torino
Neri, Gianfranco, Zoffoli, Paolo, (1992), L’architettura dell’immateriale, Ed. Clear, Roma
Purini, Franco, (2008), Attualità di Giovanni Battista Piranesi, a cura di Gianfranco Neri, Librìa, Melfi
Purini, Franco, (2000), Comporre l’architettura, Laterza, Roma-Bari
Quaroni, Ludovico, (1967), La torre di Babele, Marsilio, Padova
Rowe, Colin, (1981), Collage City, Il Saggiatore, Milano
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2014 Gregorio Froio